Fuel Fixer Ltd
Verkeerd getankte brandstof?
Verkeerd Getankt Pechhulp
Bel ons 24/7
Fuel Fixer Ltd

24/7 Onmiddellijke Lokale Oproep
Opgelost Terwijl U Wacht

Gemiddelde tijd om ter plaatse te arriveren: 46 minuten

Veelgestelde Vragen

Hier is een lijst van vragen die aan onze techniekers worden gesteld - voor of na bijna elke keer dat ze iemand helpen.
Als u enige vragen heeft, of u heeft verkeerd getankt hebt pechhulp nodig, aarzel niet om ons te contacteren.

Vraag: Ik heb 3km op benzine gereden in mijn dieselauto, dan is de auto plots stilgevallen. Moet ik mijn auto nu laten repareren?

Antwoord: Je hebt niet 3km op benzine gereden, wat is meer waarschijnlijk is dat je 3km gereden hebt met benzine in de tank. Zodra de benzine zijn weg vond door de lage druk pomp, door de brandstofleiding, door de filter (daar zit ongeveer 500ml brandstof in), door de leiding tot aan de hogedruk pomp, door de pomp, in de hogedrukleidingen en uiteindelijk in de cilinders. Dat is normaal het exacte punt dat de motor stopt draaien, en in feite zul je merken dat je misschien 20 meter op benzine hebt gereden, dit is hoelang het duurde voordat de motor tot stilstand kwam. Het goede nieuws is, dit is niet zo erg als je denkt en er is een eenvoudige, effectieve oplossing met onze interventiewagen - een service die we overal in het land bieden en we zijn bij je in ongeveer 50 minuten, 24 uur per dag. Er zijn veel verschillende dingen die kunnen gebeuren met verkeerd tanken en de meeste zijn hier uitgelegd.

Vraag: Wat doet benzine met het brandstofsysteem van een dieselauto?

Antwoord: De eerste foto toont de zuigleiding die ik gebruik om verkeerde brandstof te verwijderen. De foto was getrokken toen ik werk deed waar iemand 50 liter benzine in een diesel Mini had gedaan, de benzine werd uit de brandstoftank gehaald omdat de auto niet gestart was. Deze slang zit vol met brandstof, ongeveer 70% benzine, 30% diesel.
De tweede foto is een foto van dezelfde slang, de auto was een VW Polo diesel, hij was gevuld met 90% benzine en 10% diesel, de klant had de auto naar zijn huis teruggesleept en belde ons niet tot de volgende dag om de benzine te verwijderen. De aanzuigleiding was bevestigd aan de hogedrukpompinlaat, zoals je kunt zien is de brandstof zwart geworden, dit is omdat de benzine rubber in de brandstofleidingen heeft opgelost (deze auto zat een dag met een zeer sterk benzinemengsel en er was ook mee gereden tot de motor helemaal stopte).

De donkere kleur is een mix van rubber en plastic die is opgelost in benzine (brandstofslangen zijn type specifiek gemaakt om de kosten voor autofabrikanten te verlagen, bijv. dieselslangen alleen voor diesel en benzineslangen alleen voor benzine). Ik zou niet verwachten dat dit enige schade heeft toegebracht aan de auto gedurende een periode van 18 uur, alleen een microscopische laag brandstofleiding is van de binnenkant verwijderd, deze lijnen zijn redelijk dik, dus een klein beetje vervuiling is niet zo erg. Als je regelmatig verkeerd tankt en dan met de auto rijdt of je laat de auto zitten voor dagen achtereen met de verkeerde brandstof erin dan heb je toch uiteindelijk nieuwe brandstofleidingen en plastic brandstofcomponenten nodig.

Vraag: Wat gebeurt er met de brandstof die we uit de wagen halen.

Antwoord: Aan het eind van de dag (of tijdens een zeer drukke dag), wordt al de gemengde brandstof in onze garage ontladen in 220 liter vaten, (er is een vergunning vereist om gemengde brandstof op te slaan bij het milieuagentschap), de mix wordt verzameld elke 7 tot 10 dagen door een garagebedrijf, een bedrijf die ook gebruikte motorolie, remvloeistof enz. overal uit garages ophaalt. De gemengde brandstof wordt afzonderlijk opgeslagen en tussen alle andere bedrijven die deze service aanbieden, is er tussen de 20.000 tot 100.000 liter gemengde brandstof "gemaakt" per week. - Zodra er een tanklading is (gewoonlijk 28.000 liter), wordt het geraffineerd in één van de hoofdraffinaderijen met behulp van een destillatieproces - identiek aan het proces dat wordt gebruikt voor het maken van ruwe olie, het benzinedieselmengsel wordt gescheiden bij 60 graden Celsius. Als de benzinedampen afgaan, wordt het gecondenseerd en gescheiden, dit wordt twee keer gedaan om een goed resultaat te krijgen, en dat gaat dan terug naar de bevoorradingsketen zo het kan worden gebruikt zoals oorspronkelijk bedoeld!

Vraag: Ik heb de verkeerde brandstof getankt - heb ik mijn auto beschadigd?

Antwoord: Het is zeer onwaarschijnlijk dat de auto beschadigd is. Bijna alle auto’s die pechhulp krijgen van ons werken terug wanneer ze gestart wordt. Als de auto niet gestart was dan heb je die niet beschadigd. Als je met de auto hebt gereden en hij kwam tot stilstand, of hij wou niet herstarten, dan is de kans op blijvende schade zeer klein, er is een veiligheidsmechanisme dat standaard werkt en het werkt zo: "benzine zal je dieselauto ruïneren maar je dieselauto zal niet lang genoeg op benzine rijden om geruïneerd te raken, daarom zal BENZINE JE DIESELWAGEN NIET RUÏNEREN."

Vraag: Mijn auto stopte plotseling, is hij kapot?

Antwoord: Nee, zoals hierboven het stilvallen is de manier van de motor om te zeggen: "Ik beweeg niet totdat je de verkeerde brandstof uit mij haalt en de juiste brandstof tankt." We horen vaak dat de auto "gewoon stopte”, dat hij "vreselijke geluiden maakte" of dat hij “niet wou starten” enz. Nadat de brandstoftank leeggemaakt is, er 10 liter van de juiste brandstof is bijgetankt - en het systeem volledig is gezuiverd tot aan de brandstofinlaat van de hogedrukpomp – zijn er geen problemen meer door verkeerd te tanken.

Vraag: Mijn auto heeft een common-rail pomp, ben je zeker dat de auto terug in orde gaat zijn?

Antwoord: JA! De meerderheid van nieuwe dieselauto’s die we zien hebben geavanceerde common-rail pompen, en wat ik hierboven heb geschreven, is specifiek van toepassing op common-rails.

Vraag: Wat is erger, diesel in een benzinewagen of benzine in dieselwagen?

Antwoord: De verkeerde brandstof in verschillende hoeveelheden doet verschillende dingen, met benzine in een dieselwagen valt de wagen meestal stil, of afhankelijk van het mengsel draait de motor misschien nog steeds, zij het klinkend als een zak steeksleutels. Diesel in een benzineauto zorgt ervoor dat de auto vermogen verliest en platloopt. De slechtste scenario's (en dit zijn de SLECHTSTE) zijn:

  1. Benzine in een dieselpomp zal uiteindelijk de pomp beschadigen (als je de pech hebt om een mix te krijgen waar de auto toch nog rijdt), als je het niet hebt opgemerkt en je je helemaal niet bewust bent van het gedrag van de auto, zou je ook redelijk veel met een zware voet moeten rijden, dit zou een nieuwe common-rail pomp, piëzo-injectoren en brandstofleidingen vereisen, de hogedrukbrandstofpomp die op 28 duizend PSI druk werkt is afhankelijk van diesel die er doorheen gaat om smering te geven, benzine smeert niet, in feite heeft het "anti-smerende" eigenschappen, vandaar dat benzine goed is voor het verwijderen van olievlekken. Wat er gebeurt is dat de metalen inwendige werkingen van de hogedrukpomp tegen elkaar beginnen te schuren en dit vernietigt de pomp. De kleine metalen schilfers worden dan door de piëzo-injectoren getrokken en verwoesten die ook. Nu, voordat je veel betaalt aan een garage om de dieselpomp en injectoren te vervangen lees alsjeblieft de rest van deze FAQ’s omdat schade op grote schaal zoals dit zeer zeldzaam is.
  2. Het slechtste geval van diesel in een benzinewagen is wanneer de diesel in de cilinder binnenkomt en niet verbrandt, de diesel glijdt voorbij de zuigerveren, in het oliecarter en dus in het oliesysteem van de auto, dit zal het oliepeil doen toenemen, tot een punt dat de motor helemaal faalt. D.w.z. beschadigde staven, gebogen zuigers, volledige blokkering van de motor of de verdunning van de olie kan de smering van de motor verminderen en dit kan de motor en/of de aandrijfas ruineren. Nogmaals, dit zou geen gemakkelijk ding zijn om te doen, de auto zou erg weinig vermogen hebben en niet goed draaien, je zou er een flink stuk mee moeten rijden om het bovenstaande te bereiken.

Vraag: Land Rover/Mercedes/BMW/Audi enz. dringen erop aan dat ik de auto naar de garage breng om de tank leeg te pompen en het zal veel kosten. Wat moet ik doen?

Antwoord: Autodealers zullen soms een geval van verkeerd tanken voor al zijn waarde aannemen. Ik heb gehoord van mensen die verkeerd hadden getankt dat hun auto werd weggesleept door een autodealer (deze auto's waren nog niet gestart en werden getakeld van bij het benzinestation) en vervolgens neemt de verzekeringsmaatschappij een tab op voor 5 of 6000 Euro’s voor onderdelen die absoluut niet hoeven vervangt worden. Dit is allemaal goed tot je meer hoeft te betalen voor je verzekering, en wanneer je je auto inruilt, moet je uiteindelijk uitleggen waarom er zo veel werk aan gedaan was toen hij nieuw was.

Vraag: Maar de autodealer zegt dat ik de auto moet inbrengen, anders zullen de motor en pomp kapotgaan.

Antwoord: Er is hier heel wat over te zeggen, waarschijnlijk het meest opvallende voorbeeld van het feit dat fabrikanten volledig onbuigzaam zijn is de IJslandse vulkaanuitbarsting en de verstoring van vluchten een paar jaar terug. Het ging zo; er werd een kleine hoeveelheid as gedetecteerd in de luchtruimte, als voorzorgsmaatregel vroegen de autoriteiten aan Boeing & Rolls Royce wat een "veilige" en wat een "onveilige" hoeveelheid as was voor straalmotoren te blijven vliegen, de respons die ze kregen was "nul", daarom was al het vliegen verboden. Omdat geen van de grote motorenmakers een "veilig" as niveau bedacht, kwam alles tot stilstand (totdat de luchtvaartmaatschappijen lege vliegtuigen rond begonnen te vliegen om te bewijzen dat het eigenlijk veilig was).

Terug naar de automobielindustrie, de autofabrikanten hebben een vergelijkbare aanpak voor auto’s waar verkeerd is getankt en dat bepaalde dingen moeten worden vervangen na het leegpompen van de tank, ongeacht hoeveel brandstof er was bijgetankt, hoelang het in de tank zat, en of er met de auto gereden was. Ze winnen op beide manieren, ten eerste verkopen ze veel onderdelen en miljoenen uren arbeid die anders niet zouden worden verkocht - en ten tweede weten ze dat de garantie ongeldig wordt als er verkeerde brandstof werd gebruikt.

Ze weten dat benzine in kleine, tijdelijke hoeveelheden een dieselmotor niet zal vernietigen, maar ze zouden het nooit kunnen zeggen omdat ze maar één keer fout moeten zijn op slechts één auto ... het zou er één te veel zijn, dat is de benadering van de fabrikant, en het autodealernetwerk is snel met het idee meegegaan om er een lucratieve geldspinner van te maken en klanten en verzekeringsmaatschappijen te laten melken voor duizenden euro’s.

Vraag: Ik heb alles hier gelezen, maar de dingen die ik lees op het internet en in autofora zeggen anders, ik weet nog steeds niet wat ik moet doen?

Antwoord: Ik neem het je niet kwalijk, ik heb de verschillende discussies in forums op het internet gezien - het maakt eng om te lezen als je benzine in een dieselauto hebt getankt, je zult merken dat de meeste van hen herhalingen zijn van oudere berichten, die geschreven zijn door amateur mekaniekers, de hoeveelheid conflicterende informatie is ook een aanwijzing over de geldigheid van de inhoud, er zijn veel mensen die veel praten over iets waar ze heel weinig over weten. Wij hebben duizenden call-outs bijgewoond en hebben klanten gezien die na onze interventie 10.000, 20.000 en zelfs 50.000 Km in hun auto hadden gereden en geen van hen had enige schade die zich ontwikkelde door verkeerd te tanken na we hun hadden geholpen.

Vraag: Ik zit in een huurauto, moet ik ze bellen en iets regelen?

Antwoord: We hebben het volgende nog meer meegemaakt, een man van het buitenland die vorige week in België was en verkeerd tankte in zijn huurauto. De bediende in het benzinestation gaf hem ons kaartje, voordat hij ons belde, keek hij snel naar de huurovereenkomst, het was overduidelijk dat hij verplicht was de huurmaatschappij te vertellen wat er gebeurd was, dus hij deed dat, en ze stuurden de wegenwacht. Zijn bankkaart werd vervolgens gedebiteerd voor ongeveer €500, nu Touring vraagt ongeveer €210 als je een lid bent en ongeveer €350 als je geen lid bent. De andere wegenwacht bedrijven bieden onze service niet aan en takelen de auto naar een garage. Dus hoe kwam hij terecht €500 te betalen? Het huurbedrijf heeft de wegenwacht gebeld en ik neem aan dat die een bedrijfskorting kregen en de karwei voor ongeveer €100 gedaan, toen hadden ze €500 op de rekening van de klant gezet, hij had geen keuze omdat ze zijn kaartgegevens hadden. Dus als je in een huurauto bent, kun je of een onafhankelijk verkeerd getankt pechhulpbedrijf bellen of, als dat je ongemakkelijk maakt, bel de wegenwacht zelf, en betaal er zelf voor, je bespaart een klein fortuin.

Vraag: Ik heb al het bovenstaande gelezen, nu denk ik dat ik de juiste brandstof zal bijtanken op de kans dat mijn geluk goed zal zijn?

Antwoord: We raden altijd het volledig leegpompen van de benzinetank aan, niet omdat ik het werk wil, maar omdat benzine niets goed doet in dieselmotoren, het kan de rubberen slangen en plastic afdichtingen aantasten die specifiek zijn voor het brandstoftype (benzine en diesel gedragen zich anders op verschillende materialen, zodat de autofabrikanten verschillende plastics en rubber in het brandstofsysteem gebruiken), voor zover we geloven dat verkeerde brandstof geen auto zal kapot maken, dat is gebaseerd op de verkeerde brandstof uit de brandstoftank te halen zodra de fout is opgemerkt, benzine in een dieselmotor zal uiteindelijk problemen veroorzaken als het niet wordt aangepakt, maar als je een oude auto bestuurt die je naar het autokerkhof brengt wanneer hij niet gekeurd wordt in een maand tijd, dan kun je net zo goed het risico nemen, maar anders DRAIN, DRAIN, DRAIN.

Vraag: Kan ik de gemengde brandstof gebruiken in mijn grasmaaier na je die uit mijn auto hebt gepompt?

Antwoord: Er zijn gemakkelijkere manieren om uit het maaien van het gazon te komen, anders dan je grasmaaier te verpesten met een benzine-dieselmengsel. Het is echt niet de moeite waard om te gebruiken, zelfs als je denkt dat je net 80 liter benzine in je Range Rover Sport hebt getankt en aanneemt dat je een 99% benzinemengsel hebt, sta mij toe om hierop uit te breiden. Als je met een auto rijdt, klotst brandstof in de tank (zelfs met schotten) als er weinig brandstof in de tank zit en het klotst te veel dan wordt lucht in het brandstofsysteem getrokken, dit is hoe de brandstof opraakt, maar de tank is niet helemaal leeg. Er wordt gewoon geen constante stroom van brandstof geleverd zonder onderbreking, maar er is nog steeds ongeveer 5 tot 10 liter in de tank, dit verandert de sommen wanneer je de "zuiverheid" van de gemengde brandstof berekent, en je zult eigenlijk een beetje meer diesel in de mix hebben dan je dacht. Veel mensen vertelden ons dat er nog 5km op het peil stond en wanneer we klaar zijn met het leegpompen en ze tanken weer bij, vinden ze dat ze €20 meer hebben getankt dan normaal, en zijn echt verrast hoe groot de tank eigenlijk is, dat gezegd hebbende, als je je echt gehecht voelt en geschikte containers hebt en ergens veilig om het op te slaan, dan zou ik het je gewoon kunnen laten houden.

Vraag: Zijn er veel mensen zoals ik die verkeerd tanken?

Antwoord: Er zijn ongeveer 19.000 mensen per jaar die verkeerd tanken in België. De brandstofpompen zijn erg ongemakkelijk en er is geen duidelijke aanduiding zodat iemand zich niet kan vergissen. Om het nog erger te maken zijn de etiketten aan de brandstofpompen in Europa onlangs allemaal veranderd naar andere namen dus nu moet je ook al herinneren wat E5, E10, B7 en B10 zijn.

Dus nee, je bent niet de enige persoon die verkeerd tankt. Er zijn veel mensen die een druk leven leiden of meer dan één auto hebben, en die hebben meer kans om fout te tanken, sommige oudere klanten maken grapjes dat ze misschien seniel zijn geworden - en dat is niet eens zo bij hen opkomen dat ze 40 jaar lang een benzineauto hebben gereden en net een dieselauto hebben gekocht omdat hun zoon erop stond dat ze een zuinigere auto te hadden - (en ze schaamden zich over de Cortina uit 1985 waar mama en papa nog mee reden).

Maak je geen zorgen, je hebt waarschijnlijk een druk leven en hebt verantwoordelijkheden die veel van je aandacht in beslag nemen, verkeerd tanken is niet het begin van dementie, noch is het indicatief voor een laag IQ. De "risicogroepen" zijn moeders met jonge kinderen (probeer bij te tanken met kleine kinderen in de wagen), iedereen die haast heeft en mensen die thuis een benzineauto hebben en met een dieselwerkwagen rijden.

Vraag: Scheidt de benzine zich af van de diesel en zweeft het naar boven of zinkt de benzine onder diesel?

Antwoord: Ze mengen zich onmiddellijk in de tank en het wordt een redelijk gelijkmatige mengeling, hoewel ze een verschillende samenstelling hebben (technisch gesproken, de koolstofketen van diesel is langer), ze komen beide uit ruwe olie, benzine en diesel spenderen miljoenen jaren in de grond als een en dezelfde als onderdeel van ruwe olie, alleen raffinage scheidt ze en eenmaal opnieuw gecombineerd zullen ze zich vermengen en bij elkaar blijven tot ze weer geraffineerd zijn.

Vraag: Ik heb gehoord dat benzine wordt gebruikt als een additief in diesel in koudere klimaten, waarom?

Antwoord: Ja, het kan gebruikt worden als ad-hoc winterbrandstofadditief, in afgelegen vriesgebieden zonder een goed gevestigde toeleveringsketen van brandstof (denk aan Arctische weerstations), in België hebben we echter een zeer goede toeleveringsketen van brandstof- en winteradditief wordt al in september toegevoegd door de raffinaderijen, de motoren die een beetje benzine verdragen zijn diesels met lagere technologie, die niet de hogedrukpompen hebben die worden aangetroffen in de auto's van vandaag. Het gebruik van benzine als een additief voor diesel is niet aanbevolen.

Vraag: Mijn motormanagementlampje is aangegaan - wat betekent dat?

Antwoord: Motormanagementlampjes gaan branden om een aantal verschillende redenen, op Volkswagens bijvoorbeeld als ze op de verkeerde brandstof zijn gereden en zijn leeggemaakt, het duurt vaak een tijdje voor ze opnieuw starten.

Het is niet ongewoonlijk dat het lage olielampje gaat branden wanneer de auto terug start, het gaat na een minuut of 2 weg, de motormanagementcomputers zijn niet erg informatief, ze zeggen ofwel - "geen probleem" of "probleem", benzine in een dieselauto verwart geavanceerde motormanagementcomputers, deze zijn ontworpen om de lucht- en brandstofstroom, luchtdruk, uitlaatdruk, uitlaatgastemperatuur, ontstekingstijdstip, allemaal voor optimale prestaties, zuinigheid en emissies te regelen.

Wanneer je benzine in een dieselauto tankt, worden alle berekeningen afgevoerd, sommige zeer intelligente eenheden voor motormanagementeenheden zullen zelfs proberen zich aan de gemengde brandstof aan te passen, en wanneer ze falen zoals ze altijd doen, zullen ze soms een fout lezen, de overgrote meerderheid van foutcodes die door het fout tanken worden gegenereerd zijn tijdelijk. Dit betekent dat wanneer de verkeerde brandstof uit de tank is gepompt, de motor zal detecteren dat de omstandigheden die het probleem veroorzaakten, niet langer aanwezig zijn - dus veronderstelt dat het probleem is opgelost en het EM-lampje gaat uit.

Het is zeer zeldzaam dat een lampje blijft branden na een brandstofuitlaat en opnieuw opstarten, dit is één van de redenen waarom ik altijd een professionele afvoer van een nieuwe auto zou suggereren, een professionele afvoer zal zoveel mogelijk brandstof verwijderen, wat mogelijke schade kan verminderen.

Vraag: Ik heb de verkeerde brandstof in mijn auto getankt, heb ik een nieuwebrandstoffilter nodig?

Antwoord: Nee, je hebt geen nieuwe filter nodig. Dit idee ontstond vanuit de "logische" aanname dat het filter verontreinigd zou zijn met gecondenseerde hoeveelheden verkeerde brandstof en dus verkeerde brandstof in het systeem zou blijven wenen.

Een filter bevat niet veel brandstof - en benzine en diesel "condenseren" zeker niet. Een filter kan 300 tot 400 ml vloeistof bevatten maar een filter is simpelweg een behuizing, met een filament van karton en een soort papier om vast vuil op te vangen, een dieselfilter heeft 2 doelen, 1) om te voorkomen dat water in de motor kan komen door een sifon - die geleegd moet worden bij als de wagen onderhouden wordt of bij de dashboard-waarschuwingslichtsensor, en 2) om vast vuil van de tank uit de motor te houden.

Diesel en benzine zijn geen van beide, en benzine "zit" niet in een brandstoffilter, ook niet als diesel per ongeluk in een benzineauto was getankt. Wanneer een brandstofafvoer wordt uitgevoerd van een auto die tot stilstand is gereden door verkeerd te tanken een spoeling is gedaan van de filter, dit omvat het pompen van de juiste brandstof door de filter, dat zuivert de filter volledig, na een goede brandstofafvoer zal een filter vrij zijn van de verkeerde brandstof.

Dit wordt soms door sommige garages als excuus gebruikt om de prijs van een brandstofafvoer op te pompen, de waarheid is dat de meeste brandstoffilters maar heel weinig kosten, en het duurt 6 tot 8 minuten om te veranderen, sommige garages vragen meer dan €150 voor een filterwissel, de waarheid is dat er geen reden is om een filter te vervangen, tenzij dit volgens het onderhoudsboekje moet gebeuren, zei dat sommige mensen nog steeds filters willen laten vervangen tijdens een brandstofafname voor gemoedsrust, dan doen we dat wel als je een nieuwe filter hebt.

Contact Us

#

B2B Klanten

Fuel Fixer werkt ook samen met huurbedrijven, assistentiebedrijven, verzekeringsmaatschappijen, benzinestations, leasingmaatschappijen, fleets, enz.
We bieden bedrijf en fleet bescherming contracten aan. Contacteer onze Contract Manager via email HIER, of bel 0800 70 458